Veelgestelde vragen
Ja, triagisten zijn speciaal opgeleid om snel te beoordelen hoe ernstig uw klacht is. U kunt vertrouwen op hun deskundigheid. De medische adviezen worden altijd gecontroleerd door de dienstdoende huisarts.
Nee, de huisartsenspoedpost is er alleen voor spoedeisende hulp in de avond-, nacht- en weekenduren en op officiële feestdagen.
Als u de huisartsenspoedpost belt, krijgt u een triagist aan de telefoon. Deze assistent is speciaal opgeleid om snel de ernst van de klachten vast te stellen en te bepalen welke zorg u nodig heeft. Dit gebeurt in overleg met de dienstdoende huisarts. Er zijn drie mogelijkheden:
1: Telefonisch advies, telefonisch consult
De triagist geeft u uitleg en een zelfzorgadvies (gecontroleerd door de dienstdoende huisarts). Zo nodig zorgt de triagist ervoor dat de dienstdoende huisarts u voor een telefonisch consult terugbelt.
2: Consult op de spoedpost
U krijgt een afspraak op de huisartsenspoedpost. Hier wordt u onderzocht door de dienstdoende huisarts of een verpleegkundige (gecontroleerd door de huisarts). Als u van de dokter een recept meekrijgt, kunt u de medicijnen ophalen bij de dienstapotheek direct naast de huisartsenspoedpost.
3: Consult bij u thuis
De huisarts legt een visite bij u af. Dit is alleen mogelijk als u om medische redenen niet naar de huisartsenspoedpost kunt komen.
Alleen bij spoed
De huisartsenspoedpost in Harderwijk is er voor spoedeisende huisartsenzorg in de avond-, nacht- en weekenduren en op officiële feestdagen. ‘Spoedeisend’ wil zeggen dat de medische hulp niet tot de volgende dag of na het weekend kan wachten.Altijd eerst bellen
U kunt niet zomaar langsgaan bij de huisartsenspoedpost, u moet altijd eerst bellen. Dan krijgt u het snelste de hulp die u nodig heeft. Als u belt, hoort u eerst een keuzemenu. Bij een mogelijk levensbedreigende situatie toetst u 1. We helpen u dan met voorrang. Als iedere minuut telt, belt u direct 112.Als u de huisartsenspoedpost belt, houd dan de volgende gegevens bij de hand:
- het pasje van uw verzekering.
- uw legitimatiebewijs (voor het burgerservicenummer).
- de naam van uw huisarts.
- de medicijnen die u eventueel gebruikt.
Nee. Het is voor uzelf en voor de organisatie van belang om eerst te bellen naar de huisartsenspoedpost en uw klacht voor te leggen aan de triagist die u aan de lijn krijgt. Samen met u wordt bekeken of er een eventuele afspraak voor een consult of een visite gemaakt wordt. Het telefoonnummer van Medicamus huisartsenspoedpost is 085-773 73 71.
Als u de huisartsenspoedpost belt, krijgt u een triagist aan de telefoon. Deze persoon is speciaal opgeleid om snel de ernst van de klachten vast te stellen en te bepalen welke zorg u nodig heeft.
Ja. Net als de huisartsenzorg van de dagpraktijken zit ook de zorg op de huisartsenspoedpost in de basisverzekering. Daarom is het belangrijk dat u uw verzekeringspasje en burgerservicenummer bij de hand heeft.
Iedereen die gebruikmaakt van de huisartsenspoedpost betaalt daarvoor via de zorgverzekering. Op welke manier je ook contact hebt gehad. Dus ook voor een telefonisch advies worden kosten in rekening gebracht.
De basisverzekering dekt de kosten van de huisartsenzorg, dus ook van de huisartsenspoedpost. Ben je verzekerd, dan declareren we deze kosten rechtstreeks bij je zorgverzekeraar. De triagist controleert via je BSN-nummer of je verzekerd bent en bij welke maatschappij.
Eigen risico
- Een contact met de huisartsenspoedpost, een consult of visite heeft geen invloed op je eigen risico.
- Verwijzen we je door naar het ziekenhuis? Dat is wél van invloed op je eigen risico.
Ben je niet verzekerd of woon je in het buitenland?
Dan betaal je een consult of visite direct. Je kan alleen via pin betalen.
Tarieven
Per 1 januari 2024 gelden bij de Spoedpost Harderwijk de onderstaande tarieven. Deze tarieven zijn vastgesteld door de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa):
- Telefonisch triage consult: € 35,00
- Consult: € 174,58
- Visite € 261,86
Nee, zorg via de huisartsenspoedpost valt onder huisartsenzorg, huisartsenzorg valt niet onder het eigen risico.
Als u niet verzekerd bent, ontvangt u na uw bezoek aan de huisartsenspoedpost een factuur. Deze factuur kunt u meteen zelf bij de balie betalen, contant of via pin. Voor een telefonisch consult of een visite krijgt u een factuur toegestuurd die u digitaal kunt voldoen.
Alleen in dringende gevallen komt u in aanmerking voor een herhaalrecept. U krijgt dan nooit méér medicijnen op een recept dan nodig zijn tot het eerstvolgende spreekuur van uw eigen huisarts. Bepaalde medicijnen worden nooit via de huisartsenspoedpost verstrekt.
Soms kan de huisarts dit zien, maar deze informatie is niet altijd zichtbaar of kloppend.
Daarom is het belangrijk dat u een actueel overzicht van uw medicijnen meeneemt. Dit overzicht kan verkregen worden bij de eigen apotheek.Direct naast de huisartsenspoedpost is de dienstapotheek gevestigd. De dienstapotheek is evenals de huisartsenspoedpost geopend in de avond-, nacht- en weekenduren en op officiële feestdagen. De dienstapotheek wordt gerund door apothekers uit het verzorgingsgebied.
Openingstijden Dienstapotheek (naast de spoedpost)
Maandag t/m vrijdag: 18.00 tot 08.00 uur
Weekend en feestdagen: 18.00 uur tot 09.00 uur.Overdag in het weekend en op feestdagen kunt u terecht bij de Poli-apotheek in de centrale hal van Ziekenhuis St Jansdal.
Ja, uw eigen huisarts krijgt een kort verslag van uw klachten en het advies dat u hebt gekregen.
Ja, een triagist is een opgeleide professional die de uitkomst mag overrulen.
Raadpleeg dan onze gezondheidsklachten of www.thuisarts.nl. Hier vindt u gemakkelijk wat u wilt weten. Per aandoening is een link opgenomen voor meer informatie. U wordt dan doorgelinkt naar een website over de betreffende aandoening. Thuisarts.nl is opgezet door het Nederlands Huisartsengenootschap.